Wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego ruszyły zajęcia w ramach Projektu „Wygrywamy na starcie - dostrzegamy i pomagamy uczniom Gminy Biecz”.
W projekcie uczestniczy łącznie 89 uczniów. Biorą oni udział w 8 rodzajach zajęć. Są to:
- zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji,
- zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych,
- zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy,
- zajęcia z gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami postawy,
- zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych z uwzględnieniem nauk matematyczno – przyrodniczych,
- zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych artystycznie - muzyczno - tanecznie,
- zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych artystycznie - plastycznie,
- zajęcia na basenie - rozwijające zainteresowania sportowe.
Szkoła została doposażona w liczne pomoce dydaktyczne, które pozwalają na prowadzenie zajęć metodami aktywnymi, wpływają na ich atrakcyjność.
Oto krótka relacja z wybranych zajęć, które odbyły się w ubiegłym roku szkolnym.
„W krainie słów i liter” to projekt edukacyjny przeznaczony dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu w tym zagrożonych ryzykiem dysleksji. Dzieci poprzez różnego rodzaju ćwiczenia i zabawy utrwalały poznane zasady ortograficzne, poprawiały poziom graficzny pisma, pracowały nad tempem i techniką czytania, umiejętnością czytania ze zrozumieniem. W zajęciach często wykorzystywały pomoce dydaktyczne, które zostały przekazane w ramach projektu „Wygrywamy na starcie-dostrzegamy i pomagamy uczniom Gminy Biecz”.
„W świecie kształtów i liczb” to zajęcia, które miały na celu utrwalenie oraz poszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych, kształtowanie postaw twórczych, rozwijanie pomysłowości w myśleniu i działaniu. Realizacja projektu miała wdrożyć uczniów do samodzielnego, logicznego myślenia, rozwijać ich zdolności i zainteresowania, a także przygotować do dalszej edukacji matematycznej, udziału i osiągania sukcesów w konkursach matematycznych. Matematyczne rozumowanie to podstawa do odnoszenia sukcesów nie tylko w matematyce.
Preferowanym sposobem pracy na zajęcia dla uczniów z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych było czynnościowe nauczanie matematyki ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących takich jak: gry i zabawy dydaktyczne, krzyżówki, rebusy, zagadki, burza mózgów, dyskusja oraz metoda problemowa.
Grupa uczniów z klasy II brała udział w projekcie mającym na celu rozwijanie wiedzy matematyczno-przyrodniczej - „Klub nie tylko detektywów przyrody”. Zajęcia realizowane były za pomocą metod problemowych, aktywizujących i praktycznego działania. Dominowały doświadczenia i eksperymenty z wodą, eksperymenty chemiczne, doświadczenia botaniczne z uwzględnieniem mikroskopów i lup. Dzieci uczyły się wnioskowania, rozszyfrowywania, wyszukiwania brakujących elementów. Brały też udział w zabawach i pomysłach na twórczość matematyczną. Poznawały gry logiczne, planszowe ucząc się dobrego współzawodnictwa. Poprzez obserwację, analizę, uogólnianie i doświadczenia uczniowie rozbudzali swoją ciekawość i chęć rozumienia tego, co można osiągnąć przez wiedzę. Spędzając aktywnie czas w grupie rówieśników także dobrze się bawili.
Na zajęciach artystycznych – plastycznych dzieci poznały nowe, ciekawe techniki plastyczne, które ze względu na wiele czynników organizacyjnych trudno zrealizować podczas zajęć lekcyjnych z całą klasą. Ciekawym doświadczeniem było eksperymentowanie różnymi materiałami, wyrażanie swoich emocji, poszukiwanie niekonwencjonalnych rozwiązań, obcowanie z malarstwem, architekturą, rzeźbą, wytworami sztuki ludowej. Dużo frajdy sprawiło dzieciom rzeźbienie w szarym mydle, lepienie z pianki plastycznej, czy malowanie na papierze ściernym. Odbyły się lekcje w terenie oraz wycieczka do rzeźbiarza. Zajęcia wpłynęły na rozwój zainteresowań plastycznych, uzdolnień, twórczej aktywności dziecka, dostarczały przeżyć estetycznych, umożliwiły dzieciom kontakt ze sztuką.
Uczniowie brali udział w wielu konkursach plastycznych szkolnych i pozaszkolnych, w których osiągali sukcesy. Prace dzieci zamieszczane były na wystawkach w Galerii Prac. Uczniowie nauczyli się współdziałania w zespole, wiary we własne możliwości, wytrwałości, umiejętności planowania, przewidywania, organizowania warsztatu własnej pracy, ekonomicznego wykorzystywania materiałów.
Grupa uczniów z klasy II uczęszczała na zajęcia artystyczne – wokalno – taneczne. W ubiegłym roku szkolnym dzieci poznały proste elementy tańca z repertuaru tańców integracyjnych różnych narodów, ze zróżnicowanym repertuarem wokalnym, nauczyły się wielu piosenek. Okazało się, że kontakt z muzyką sprawił im ogromną radość. Uczestnictwo w tych zajęciach było dla nich nie tylko rozrywką, ale także pozwoliło zrelaksować się po lekcjach. Zdobyte umiejętności zaprezentowały na uroczystości klasowej z okazji Dnia Mamy i środowiskowej na Podsumowanie dorobku szkoły.