Przejdź do treści
1
2
3
4
Przejdź do stopki

Uczniowie klasy IIIb ukończyli cykl zajęć z zakresu Sztucznej Inteligencji #LaboratoriaPrzyszłości

Uczniowie siedzą na dywanie wokół maty przedstawiającej miasto.

Treść

13 czerwca uczniowie klasy IIIa ukończyli cykl zajęć z zakresu sztucznej inteligencji z wykorzystaniem robotów Photon. Dzieci na ostatnich zajęciach przekonały się, że roboty mogą być świetnymi graczami nie tylko w szachy, ale i w grę logiczną kółko i krzyżyk. Na początku zajęć uczniowie poproszeni zostali o zastanowienie się z czym kojarzyć się może data 11 maja 1997 roku, bowiem w tym dniu komputer po raz pierwszy wygrał mecz szachowy z mistrzem świata Gaarim Kasparowem. Kolejnym krokiem było wytrenowanie wszystkich możliwych ruchów jakie można wykonać na planszy – użyto do tego specjalnego oprogramowania dołączonego do robotów Photonów, które zostało wgrane monitora interaktywnego – dzięki temu każdy uczeń mógł aktywnie uczestniczyć w treningu. Przygotowane dane zostały wgrane do Photona poprzez wygenerowany kod QR. Na zakończenie cyklu zajęć, każdy uczeń otrzymał certyfikat oraz mały upominek - robota w formie breloczka wydrukowanego na szkolnej drukarce 3D od firmy Skriware, która świetnie sprawdza się w naszej szkole. 

Zajęcia z użyciem Photonów pozwoliły uczniom dowiedzieć się, czym jest sztuczna inteligencja, jak działa, co wpływa na jej wydajność i jak wykorzystuje się ją w życiu codziennym. Co najważniejsze, uczniowie wykorzystując robota, nauczyli się tworzyć własne systemy sztucznej inteligencji. Dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu oraz uczeniu maszynowemu uczestnicy zajęć nauczyli Photona:
- rozpoznawania obrazów oraz przeszkód (m.in. sygnalizacji świetlnej, szyldów sklepów, warzyw, owoców itp.),
- rozpoznawania tekstu odręcznego pisanego przez dzieci,
- rozpoznawania brakujących produktów spożywczych w lodówce,
- sporządzania listy zakupów oraz obliczania kosztu zakupu tych produktów,
- rozpoznawania sklepów, w których robot musi dokonywać zakupów podczas przejazdu przez makietę miasta,
- rozpoznawania postaci, dzięki skanom twarzy oraz ubrania,
- rozgrywania gry w "kółko i krzyżyk".

Photon od samego początku spotkań wywoływał pozytywne emocje, ponieważ kojarzył się dzieciom z dobrą zabawą. Pomimo wielu funkcjonalności jest zaskakująco łatwy w użyciu i nie rozpraszał uczniów, a wręcz przeciwnie – pomagał im się skupić i utrzymać zaangażowanie na wysokim poziomie przez całe zajęcia!

Zajęcia sztucznej inteligencji w bieżącym roku szkolnym jak i w poprzednim, były prowadzone społecznie przez nauczyciela informatyki.

Łukasz Stelmach

#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci
#Skriware
#PhotonEducation
#EdukacjaSTEAMzeSkriware

407432