Przejdź do treści
1
2
3
4
Przejdź do stopki

EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH

napis Europejski Dzień Języków Obcych

Treść

Jest to dzień, którego celem jest promowanie nauki języków w Europie. Został ustanowiony z inicjatywy Rady Europy w 2001 roku w Strasburgu i od tamtej pory jest obchodzony corocznie 26 września. Wydarzenie to ma zwrócić uwagę na bogactwo języków w Europie, którymi posługują się jej mieszkańcy. Głównym założeniem tego święta jest promowanie wśród uczniów różnorodności kulturowej i językowej Europy jako bogactwa, które należy rozwijać i pielęgnować. 

W związku z obchodami Europejskiego Dnia Języków Obcych, na moich uczniów czekały liczne wyzwania językowe i ciekawe lekcje. Starsi poznali podstawowe zwroty w wielu językach, przygotowali flagi i mapy oraz symbole krajów europejskich. Następnie wykonana została fotobudka – chętne osoby mogły stanąć w „europejskiej ramce” i wykonać sobie zdjęcia. Ponadto uczniowie mogli posłuchać jak brzmią powitania w różnych językach oraz samodzielnie je wypowiedzieć, dowiedzieć się więcej o alfabecie, symbolach i kulturze innych krajów europejskich. Natomiast młodsi uczniowie z klas czwartych, obchodzili ten dzień poza klasą, przed budynkiem szkoły. A pogoda nam sprzyjała w tym tygodniu...Najpierw, pracując w małych grupach, rysowali kredą na chodniku  flagi państw europejskich poznane kilka lekcji wcześniej oraz podpisali jakim językiem posługują się ich mieszkańcy. Był to ciekawy sposób na utrwalenie kolorów flag danego kraju.  Jednakże największym zainteresowaniem cieszyła się słynna i dobrze nam wszystkim znana gra w klasy. Ja zamiast liczb, zastosowałam odmianę czasownika angielskiego TO BE – być, której dzieci uczą się właśnie na początku klasy czwartej. Zadanie, a raczej dobra zabawa, polegało na skoczeniu na odpowiednią formę dla danego zaimka osobowego. Uczniowie z niecierpliwieniem czekali na swoją kolej i skakali po kilka razy. Wszystkim, wcześniej czy później, udało się z powodzeniem wybrać odpowiednią formę. Ten sposób nauki czasownika „to be” tak się uczniom spodobał, że po powrocie do domu, również sami rysowali i grali w tą grę. Metoda którą tutaj zastosowałam to Total Physical Response (TPR) czyli wykorzystanie ruchu fizycznego w celu reakcji na bodźce werbalne. Zachęca uczniów do aktywnego uczestnictwa poprzez aktywność fizyczną. Pomaga utrzymać zaangażowanie i koncentrację uczniów. Dziecko uczy się poprzez zabawę i ruch. 

Dzięki obchodom Europejskiego Dnia Języków uczniowie poznali wiele ciekawostek na temat krajów i języków europejskich, upewnili się, że znajomość języków pomaga nam wzajemnie się zrozumieć, przekroczyć granice oraz przy okazji dobrze się bawić. Celem wszystkich zajęć było uświadomienie jak ważna jest znajomość języków obcych, dzięki której zwiększają się możliwości dostępu do wiedzy, czy poznawania nowych ludzi.


Małgorzata Haberek 
 

391658