„Tradycyjne wartości, nowoczesne inspiracje” – trzecie międzynarodowe spotkanie projektowe na Węgrzech w ramach realizacji programu „Generacja V4”
Treść
W dniach 11–13 listopada 2024 roku w Miskolcu na Węgrzech odbyło się spotkanie projektowe w ramach realizacji projektu Visegrad Funds Mini-Grants Generacja V4. Uczestnikami wydarzenia byli partnerzy z Polski, Słowacji i Węgier, zarówno uczniowie jak i nauczyciele. Naszą szkołę reprezentowało 6 uczniów – Milena Gwizdała, Ewelina Mucha, Natalia Pabis, Aleksander Byczek, Kacper Depczyński, Kacper Gawlak oraz nauczyciele p. Maria Mikos, p. Aleksander Kalisz i koordynator projektu p. K. Guzior. Hasłem przewodnim tego spotkania projektowego było „Traditional values – modern vision”. Towarzyszyło nam ono podczas różnorodnych aktywności i warsztatów.
Nasza wizyta w szkole węgierskiej rozpoczęła się od spotkania z dyrektorem Rolandem Vigh, który zaprezentował szkołę oraz omówił specyfikę węgierskiego systemu edukacji. Po zwiedzeniu szkoły i zapoznaniu się z jej uczniami, udaliśmy się na wizytę w Herman Otto Museum, gdzie mieliśmy okazję zgłębić kulturę regionu, lokalne rzemiosło oraz tradycje etnograficzne. Spotkanie z miejscowymi artystami pozwoliło nam poznać węgierskie stroje ludowe, ich szczegółowe zdobienia oraz funkcje jakie pełniły w życiu codziennym. Szczególną uwagę poświęcono haftom i koronkowym aplikacjom, które zachwyciły uczestników swoim kunsztem. Warsztaty haftowania metodą krzyżykową pozwoliły nam osobiście spróbować swoich sił w tej tradycyjnej technice. To nie łatwe zadanie wywołało mnóstwo radości i było świetną formą integracji i pracy zespołowej.
Poznawaliśmy również instrumenty typowe dla węgierskiej muzyki ludowej i uczestniczyliśmy w warsztatach tanecznych, podczas których uczyliśmy się narodowych tańców, takich jak czardasz czy hajduk. Wyjątkowym momentem był występ lokalnego artysty, który zagrał tradycyjne węgierskie melodie na wielu drewnianych instrumentach. Wieczory spędzaliśmy, integrując się przy lokalnych przysmakach w serdecznej atmosferze.
Ważnym punktem programu była również wizyta w skansenie i na farmie, gdzie zgłębialiśmy tajniki węgierskiej kuchni oraz mieliśmy okazję własnoręcznie przygotować i ozdobić pierniczki. Degustacja tradycyjnych potraw była doskonałym dopełnieniem tego dnia, a serdeczność gospodarzy uczyniła wizytę niezapomnianą. Nasi węgierscy partnerzy zaprosili nas również na kręgle, co stało się okazją do zabawy, integracji i rozwijania kompetencji językowych.
Podczas wizyty projektowej nie zabrakło również zwiedzania miasta Miskolc, spacerów po jego ulicach, poznawania historii miasta oraz ważnych postaci z nim związanych. Kulminacyjnym punktem było zwiedzanie Lillafüred – malowniczego uzdrowiska położonego w Górach Bukowych. Zachwyciliśmy się pięknem jesiennej scenerii, neorenesansowym hotelem Castle Palace, Wiszącymi Ogrodami i 20-metrowym sztucznym wodospadem.
W ramach działań projektowych odwiedziliśmy również National Theatre of Miskolc, gdzie mieliśmy okazję przyjrzeć się pracy aktorów oraz poznać kulisy funkcjonowania teatru.
Dla nauczycieli to spotkanie projektowe było doskonałą okazją do wymiany dobrych praktyk oraz pomysłów na kolejne innowacyjne projekty.
W drodze powrotnej grupa polska i słowacka zawitała do malowniczego Tokaju, znanego z winiarskich tradycji. Spacer po urokliwych uliczkach tego miasta był okazją do podziwiania jego niezwykłego klimatu, pięknej architektury oraz malowniczych krajobrazów.
Spotkanie w Miskolc, będące zwieńczeniem realizacji projektu, było czasem intensywnej pracy nad podsumowaniem działań oraz przygotowaniem raportu końcowego. Uczniowie z wizyty wrócili zmęczeni, ale zadowoleni z bogatego programu, który pozwolił im poznać kulturę Węgier, nawiązać nowe znajomości oraz rozwijać swoje umiejętności językowe.
Wierzę, że to niezwykłe doświadczenie pozostanie na długo w pamięci uczniów i zachęci ich do udziału w kolejnych projektach międzynarodowych w przyszłości.
Katarzyna Guzior
Koordynator projektów międzynarodowych