Przejdź do treści
slide 2 of 4
Przejdź do stopki

Pinokio w Sieci – Międzynarodowa Współpraca na Rzecz Bezpiecznego Internetu.

klasa 3a stoi na korytarzu szkolnym z nauczycielka. dzieci trzymaja napis safer internet day

Treść

Na początku marca odbyło się kolejne, niezwykle inspirujące spotkanie online uczniów i nauczycieli w ramach międzynarodowego projektu eTwinning „Me as Pinocchio – stories of empathy”. Tematem tego wyjątkowego wydarzenia było hasło „Safer Internet Day 2025” – Dzień Bezpiecznego Internetu. Ten niezwykle istotny blok tematyczny to obowiązkowy element każdego projektu eTwinning, który w tym przypadku stał się fundamentem wielu wartościowych rozmów i działań.

Podczas spotkania uczniowie wcielili się w bohaterów bajki „Pinokio”, którzy, jak się okazało, również korzystają z technologii. Pytanie, które stało się osią całej dyskusji, brzmiało: czy postacie z tej bajki korzystają z komputerów i telefonów komórkowych w sposób bezpieczny i odpowiedzialny? Aby ułatwić tę rozmowę, przygotowano specjalne, przepiękne kolorowanki, które okazały się nie tylko atrakcyjną zabawą, ale również doskonałym punktem wyjścia do głębszej refleksji nad zasadami korzystania z technologii. Wykorzystując program Block Posters, każda z siedmiu stron została podzielona na elementy – puzzle, które przypadły grupom projektowym. Dzieci z entuzjazmem przystąpiły do tego twórczego zadania, ciesząc się zarówno samym kolorowaniem, jak i możliwością uczestniczenia w oryginalnej, międzynarodowej układance. Każdy pokolorowany fragment był następnie dodawany do wspólnej prezentacji w programie Canva, co pozwoliło na stworzenie imponującego, pełnego kolorów i pomysłów dzieła.

Kulminacyjnym momentem spotkania było wspólne obejrzenie efektu końcowego układanki – radosnej i kreatywnej prezentacji, będącej symbolem międzynarodowej współpracy. W trakcie tej części wydarzenia uczniowie z każdego zespołu mieli okazję się przedstawić, co wprowadziło element integracji i otwartości. Cała grupa pracowała w aż siedmiu dynamicznych, różnorodnych zespołach, co pozwoliło na realizację zadań w atmosferze współpracy i wzajemnego wsparcia.

W dalszej części spotkania wykorzystano nowoczesne narzędzie edukacyjne – aplikację Mentimeter. Uczniowie odpowiadali na pięć kreatywnych, angażujących pytań dotyczących zasad bezpiecznego korzystania z Internetu. Odpowiedzi były przedstawiane za pomocą zdjęć, co dodało interaktywności i pobudziło wyobraźnię uczestników. Dzięki temu dzieci nie tylko zdobywały nową wiedzę, ale również miały możliwość aktywnego i twórczego uczestnictwa w zajęciach.

To wyjątkowe spotkanie było doskonałym przykładem, jak projekty eTwinning łączą edukację z zabawą, rozwijając u uczniów kreatywność, empatię oraz umiejętność pracy zespołowej. Jednocześnie uczą odpowiedzialnego i świadomego korzystania z technologii, co jest nieocenioną wartością w dzisiejszym świecie. 

Dziękujemy nauczycielom zaangażowanym w działania projektowe – pani Annie Dykas oraz panu Łukaszowi Stelmachowi. 

Małgorzata Haberek – koordynator projektu

441253