Przejdź do treści
1
2
3
4
Przejdź do stopki

STEAM-owy wyjazd pełen pasji – nauka, historia i technologia z Erasmus+ 

Zdjęcie grupowe przed Małopolskim Centrum Nauki Cogiteon w Krakowie

Treść

Czwarty dzień wizyty projektowej poświęcony był na zwiedzanie Kopalni Soli w Wieliczce, niezwykłego miejsca o bogatej historii i ogromnym potencjale edukacyjnym. Goście, eksplorując podziemne korytarze, nie tylko podziwiali unikalne komory solne, rzeźby i kaplice, ale także aktywnie zbierali informacje i materiały, które mogą posłużyć do opracowania dydaktycznych zasobów edukacyjnych do wykorzystania na zajęciach lekcyjnych.
Grupa projektowa została podzielona na zespoły, a po zakończeniu zwiedzania uczestnicy wymieniali się pomysłami i inspiracjami dotyczącymi zastosowania elementów STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) w edukacji z wykorzystaniem kopalni jako motywu przewodniego. Już w czasie zwiedzania powstało kilka kreatywnych pomysłów, które zostaną dopracowane i wdrożone w krajach partnerskich. Wśród nich znalazły się: 
Eksperymenty z krystalizacją soli – uczniowie mogą samodzielnie hodować kryształy soli, badać proces ich powstawania i dowiedzieć się, jak działa proces nasycania roztworów. Może to być wprowadzenie do zagadnień chemii oraz geologii, a także okazja do obserwacji i dokumentowania efektów w formie prac plastycznych.
Modelowanie podziemnych struktur – wykorzystując druk 3D oraz programy do modelowania, uczniowie mogliby zaprojektować własne komory solne i korytarze. W połączeniu z elementami inżynierii i matematyki będzie to świetne ćwiczenie rozwijające wyobraźnię przestrzenną oraz umiejętność planowania.
Robotyka i nawigacja w tunelach – inspirując się pracą górników i nowoczesnymi technologiami używanymi w kopalniach, uczniowie będą programować roboty do poruszania się w labiryncie tuneli zbudowanym z klocków LEGO lub innych modułów. W ten sposób będą uczyć się podstaw algorytmiki i kodowania.
Historia i sztuka w kopalni – na zajęciach artystycznych uczniowie będą tworzyć repliki solnych rzeźb, a w ramach zajęć historycznych uczniowie przygotują projekt edukacyjny na temat znaczenia kopalni w dziejach Polski oraz jej wpływu na rozwój handlu i kultury.
Po pełnym wrażeń przedpołudniu w Kopalni Soli, zespół projektowyudał się do Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon. Cogiteon to nowoczesna instytucja, której celem jest edukacja przez zabawę, angażowanie w samodzielne eksperymenty naukowe oraz rozwijanie kreatywności i innowacyjnego myślenia.
Podczas wizyty w Centrum grupa projektowa miała okazję eksplorować interaktywne wystawy, które prezentowały różne aspekty nauki w przystępny i angażujący sposób. Goście zapoznali się także z bogatą ofertą laboratoriów i warsztatów edukacyjnych. Wśród nich szczególne zainteresowanie wzbudziły:
Klocki LEGO i zestawy do muzyki Xyloba – narzędzia te doskonale łączą naukę z kreatywnością. Uczestnicy mogli projektować mechanizmy, budować modele i komponować proste melodie przy użyciu klocków.
Roboty edukacyjne – możliwość programowania i sterowania robotami pokazała, jak można rozwijać kompetencje technologiczne i logiczne myślenie uczniów w angażujący sposób.
Eksperymenty laboratoryjne – zaprezentowane zostały różnorodne doświadczenia z zakresu chemii, fizyki i biologii, które mogą stać się inspiracją do prowadzenia podobnych zajęć w szkołach.
Podczas rozmów z instruktorami uczestnicy wymieniali się doświadczeniami i pomysłami dotyczącymi edukacji STEAM, porównując różne podejścia stosowane w krajach partnerskich. Dyskusje były niezwykle inspirujące, pozwalając dostrzec zarówno wspólne wyzwania, jak i różnorodne sposoby ich rozwiązywania. Wizyta w Cogiteonie była dla wszystkich uczestników cenną lekcją, która pokazała, jak nowoczesna edukacja może angażować, inspirować i rozwijać młodych ludzi poprzez interaktywne doświadczenia.
Czwarty dzień wizyty był pełen nowych doświadczeń i inspiracji, a zdobyta wiedza z pewnością zaowocuje w przyszłych wspólnych działaniach dydaktycznych realizowanych w ramach projektu Erasmus+.
Goście z ogromnym wzruszeniem złożyli na ręce koordynatora projektu, Pani Katarzyny Guzior, serdeczne słowa uznania i podziwu dla perfekcyjnie zorganizowanego spotkania projektowego. Podczas uroczystego podsumowania Pani Koordynator zadbała o to, aby każda osoba zaangażowana w przygotowanie wizyty została uhonorowana i doceniona. Wręczone zostały pamiątkowe dyplomy uznania, a wyjątkową niespodzianką dla gości był tort ozdobiony logo projektu i flagami krajów partnerskich – symbol doskonałej współpracy i międzynarodowej przyjaźni. Pani Katarzyna Guzior podsumowała cały okres realizacji projektu, z sentymentem wspominając wcześniejsze wizyty i wyjątkowe momenty spędzone razem. Na zakończenie skierowała do gości ciepłe słowa wdzięczności za zaangażowanie, otwartość i nieoceniony wkład w sukces tego wspólnego przedsięwzięcia.


Katarzyna Guzior
Koordynator Projektów Międzynarodowych
Erasmus+ & eTwinning
ZSP Libusza

448795