Przejdź do treści
1
2
3
4
Przejdź do stopki

Dzień Edukacji Narodowej inaczej...

serce z papieru z wpisami uczniów za co są wdzięczni nauczycielom

Treść

W ramach tegorocznych obchodów Dnia Edukacji Narodowej, oprócz tradycyjnej akademii, w naszej szkole zorganizowano również refleksyjne spotkania z uczniami klas 4–8, które miały wyjątkowy charakter - tym razem w formie rozmowy o wartościach, historii i zawodzie nauczyciela.
Celem spotkań było:
•kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych poprzez poznanie historii nauczycieli, którzy swoją pracą i odwagą wpisali się w dzieje Polski,
•wzmacnianie świadomości zawodowej uczniów poprzez refleksję nad rolą nauczyciela jako zawodu z misją, zgodnie z kierunkiem polityki oświatowej dotyczącym doradztwa zawodowego,
•budowanie szacunku do zawodu nauczyciela oraz ukazanie wartości rodzinnych związanych z edukacją.
Zajęcia miały charakter inspirujący i osobisty. Prowadząca je nauczycielka, pani Małgorzata Haberek, podzieliła się z uczniami historią swojej rodziny, w której zawód nauczyciela przekazywany był z pokolenia na pokolenie. Jak się okazało, jest ona 34 z 35 osób w rodzinie, która wybrała tę ścieżkę zawodową.
Uczniowie z zainteresowaniem słuchali opowieści o przodkach związanych z edukacją — od kierownika gimnazjum w Kołomyi, prapradziadka, Waleriana Majeranowskiego, przez nauczycieli różnych specjalności, aż po babcię, Martę Dobrowolską, prowadzącą lekcje geografii w Szkole Podstawowej nr 2 Bieczu. 
Wspomniano również o pradziadku, Janie Dobrowolskim, nauczycielu historii i śpiewu w Szkole Podstawowej nr 1 w Bieczu, który w czasie okupacji zagrał uczniom Mazurka Dąbrowskiego — za co został aresztowany i wywieziony do obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu, a następnie Mathausen, gdzie zginął. Jego historia była punktem wyjścia do rozmowy o odwadze, patriotyzmie i odpowiedzialności nauczyciela. 
W drugiej części spotkania uczniowie wspólnie omówili trzy inspirujące cytaty o roli nauczyciela:
„Edukacja to najpotężniejsza broń, której możesz użyć, by zmienić świat.” — Nelson Mandela 
„Dobry nauczyciel to taki, który uczy sercem, nie tylko rozumem.” — autor nieznany 
„Nauczyciel wpływa na wieczność — nigdy nie wie, gdzie kończy się jego wpływ.” — Henry Adams
Rozmowa była pełna dojrzałych i poruszających spostrzeżeń — uczniowie dostrzegli, że nauczyciel to nie tylko osoba przekazująca wiedzę, ale także przewodnik, wzór i wsparcie.
Następnie uczniowie otrzymali papierowe serca, na których napisali, za co są wdzięczni swoim nauczycielom. Wśród odpowiedzi pojawiły się słowa: „za cierpliwość”, „za pomoc w odkrywaniu własnych talentów”, „za poświęcony czas”, „za dobre rady”, „za wsparcie w trudnych chwilach”. Serduszka zostały zebrane i stworzyły wspólną tablicę wdzięczności.
Na zakończenie uczniowie podzielili się swoimi przemyśleniami w formie krótkich cytatów, które zostały zapisane i zebrane jako pamiątka z tych wyjątkowych zajęć. Ich słowa były szczere, wzruszające i pokazały, że takie spotkania mają głęboki sens — nie tylko edukacyjny, ale i wychowawczy.
„Bardzo fajnie było usłyszeć tę historię; dużo się z niej dowiedziałam”.
„Bardzo zaciekawiła mnie ta historia”.
„Fajnie było posłuchać o Pani historii”. 
„Ciekawa i inspirująca historia”.
Zajęcia pokazały, że edukacja to nie tylko przekazywanie wiedzy, ale także budowanie relacji, inspirowanie i przekazywanie wartości, które trwają przez pokolenia. Spotkania te stanowiły ważny element wychowania obywatelskiego, patriotycznego i zawodowego, wpisując się w aktualne kierunki polityki oświatowej państwa.

Małgorzata Haberek

 

Źródło:
- zdjęcia przodków pochodzą z rodzinnej kolekcji Małgorzaty Haberek

- artykuł „Saga Nauczycielska” pochodzi z gazety „Życie Bytomskie” 17.10.2011

- nota biograficzna o Janie Dobrowolskim zamieszczona -  „Gorlicki Informator Biograficzny”
 

616775