Przejdź do treści
1
2
3
4
Przejdź do stopki

Spotkanie z podróżnikiem – relacja z niezwykłej podróży

Spotkanie z podróżnikiem w hali sportowej

Treść

W dniu 6 listopada 2025r. który na długo pozostanie w naszej pamięci – uczniowie i nauczyciele Zespółu Szkolno‑Przedszkolnego w Libuszy oraz Przedszkola mieli zaszczyt gościć niezwykłego prelegenta: podróżnika, który przybliżył nam fascynujący kraj — Kubę. Spotkanie było nie tylko lekcją geografii, historii i kultury, ale także inspiracją do refleksji nad różnorodnością świata.

1. Wstęp – czym jest Kuba?

Prezentacja rozpoczęła się od nakreślenia geograficzno-historycznego kontekstu Kuby, kraju, którego rzeczywistość ściśle wiąże się z jego przeszłością. 
Naszym przewodnikiem po tej opowieści był nie tylko obraz — ale i historia: od rewolucji, przez bohaterów, aż po współczesność.

2. Historia i bohaterowie

W trakcie spotkania odwiedziliśmy kilka ważnych momentów w historii Kuby: przede wszystkim Rewolucja kubańska — jej przyczyny, skutki i to, czy Kubańczycy wciąż podzielają idee, które legły u jej podstaw. Nie zabrakło też sylwetek takich postaci jak:
- Fidel Castro,
- Raúl Castro,
- Ernesto „Che” Guevara.
Wspólnie zastanawialiśmy się, jakie znaczenie mają dla współczesnej Kuby i czy w jakimś sensie ich dziedzictwo nadal wpływa na życie mieszkańców. 

3. Krajobrazy, kultura i codzienność

Podróżnik zabrał nas w wirtualną podróż po kubańskich ulicach, dolinach, plantacjach i plażach. Zobaczyliśmy m.in.:
- malowniczą dolinę Viñales – miejsce, gdzie rośnie najlepszy tytoń świata. 
- kultowe samochody amerykańskie z połowy XX wieku, nadal użytkowane na kubańskich drogach – symbol trwałości i stylu. 
- fragmenty życia codziennego: proces produkcji cygar, obserwację najmniejszych ptaków świata – hawańskich koliberek, spacer nad nadmorską ulicą Malecón w Hawanie. 
- Zatokę Świń (Bahía de Cochinos) i bagna Zapata (Ciénaga de Zapata) – miejsce historii, a także przyrody. 
- Uczniowie mogli dzięki temu zobaczyć, że Kuba to nie tylko plaże i turystyka, ale także bogata kultura, historia i tradycje.

4. Ekonomia, społeczeństwo i refleksja

Podróżnik wprowadził nas także w tematykę kubańskiej ekonomii – między innymi poprzez zagadnienie wymiany walut, czyli dolara na peso, które przybliżyło nam realia życia i funkcjonowania w tym kraju. Zastanawialiśmy się wspólnie, jak wygląda społeczeństwo po rewolucji, jakie zmiany zaszły i jakie wyzwania stoją przed Kubą dzisiaj.

5. Dlaczego warto? – co wynieśliśmy ze spotkania?

Zrozumieliśmy, że historia może „żyć” – że decyzje sprzed dekad nadal mają wpływ na codzienność ludzi.
Zyskaliśmy wzrok na świat szerzej – poznaliśmy kraj znany z turystyki, lecz zobaczyliśmy go również „od kuchni”.
Przybliżyliśmy sobie kulturę, która może wydawać się odległa, ale ma wiele wspólnych wątków z naszym życiem: muzyka, tańczenie salsy, codzienność mieszkańców, piękno krajobrazu.
Inspirację do własnych poszukiwań: wielu uczniów deklarowało, że chcieliby kiedyś odwiedzić Kubę albo dowiedzieć się więcej o krajach Ameryki Łacińskiej.

6. Podziękowania

Serdeczne podziękowania kierujemy do podróżnika za jego czas, zaangażowanie i otwartość na nasze pytania. Dziękujemy także wszystkim uczniom i nauczycielom, którzy aktywnie uczestniczyli w spotkaniu – a szczególnie tym, którzy później podzielili się swoimi refleksjami.
Zapraszamy wszystkich chętnych rodziców, opiekunów i społeczność szkolną do obejrzenia zdjęć ze spotkania oraz do śledzenia kolejnych wydarzeń, które – mamy nadzieję – będą równie inspirujące.

Do zobaczenia na kolejnej podróży – tym razem być może poza granice naszej klasy i szkolnych murów!

666807