Przejdź do treści
1
2
3
4
Przejdź do stopki

Kolorowa matematyka z Korbo i językiem angielskim – nauka w duchu STEAM przez zabawę i twórczość!

Uczniowie układają domek z różnych figur geometrycznych.

Treść

Uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Libuszy po raz kolejny udowodnili, że matematyka może być prawdziwą przygodą. Pod kierunkiem pani Katarzyny Guzior pierwszoklasiści biorą udział w innowacyjnych zajęciach „Kolorowa matematyka z Korbo i językiem angielskim”, które w pełni łączyły edukację matematyczną, językową oraz twórczą pracę w duchu STEAM. Kolorowe klocki Korbo stały się głównym narzędziem odkrywania, pozwalając dzieciom liczyć, budować, eksperymentować i uczyć się w praktyce. Podczas zajęć uczniowie opanowali cyfry od jeden do dziesięciu w języku angielskim – one, two, three, four, five, six, seven, eight, nine, ten – a także podstawowe kolory: red, blue, yellow, green, orange, black, white…. Dzieci aktywnie posługują się językiem angielskim w codziennych sytuacjach, ucząc się pytać o klocki, prosić o nie, zliczać je i określać, ile mają oraz ile im brakuje. Równocześnie poznają pojęcia przestrzenne, określając położenie elementów w przestrzeni, korzystając z takich słów jak up, down, left, right, in front of, behind czy next to, oraz ćwicząc porównania i cechy przedmiotów, np. tall, short, long, big, small. Dzięki takim praktycznym zadaniom uczniowie utrwalają liczenie elementów, porównują liczebność zbiorów, układają figury geometryczne z osi, kół i trybików, a następnie tworzą z nich obrazki, konstrukcje odpowiadające realnym przedmiotom oraz prace plastyczne, takie jak domki, pojazdy czy inne kreatywne formy, rozwijając jednocześnie wyobraźnię artystyczną. Tworzą również figury geometryczne całym ciałem, aby potem odwzorować je z klocków Korbo, porównując kształt, wielkość i orientację. 
W trakcie zajęć kodują i dekodują proste sekwencje, wykorzystując kolory i układy elementów do tworzenia tras, rytmów i wzorów, zliczają elementy w konstrukcjach, szukają powtarzających się motywów i analizują, co trzeba dodać lub odjąć, aby modele działały prawidłowo, szczególnie w przypadku poruszających się mechanizmów. Wszystkie te aktywności wspierają realizację zapisów podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej, m.in. rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych, orientację w przestrzeni i na płaszczyźnie, liczenie i porównywanie liczebności zbiorów, dostrzeganie rytmów i kontynuowanie sekwencji oraz rozwijanie logicznego myślenia i sprawczości dziecka, łącząc wiedzę z różnych obszarów w duchu STEAM. 
Praca z klockami Korbo wyraźnie wspiera postępy z matematyki i przynosi realny progres na lekcjach, ponieważ manipulowanie elementami pozwala dzieciom lepiej rozumieć pojęcia przestrzenne i geometryczne, szybciej dostrzegać zależności, angażować się w zadania poprzez ruch i działanie oraz łatwiej zapamiętywać poznane treści dzięki połączeniu teorii z praktyką. Najważniejsze jednak jest to, co można było zauważyć na twarzach uczniów – ogromna radość, fascynacja i entuzjazm.
 Pierwszoklasiści bawią się doskonale, eksperymentują, sprawdzają, co się poruszy, co działa, a co wymaga poprawy, odkrywając przy tym, że matematyka wcale nie musi być nudna ani trudna, zwłaszcza kiedy towarzyszą jej kolorowe kółka, trybiki i wirujące mechanizmy Korbo.
 Zajęcia pokazują, że nauka to nie tylko zeszyt i ławka, ale przede wszystkim działanie, odkrywanie, twórczość i wielka frajda, a dzięki żywemu użyciu języka angielskiego dzieci zanurzają się w świat, w którym uczenie się naprawdę ma sens i przynosi radość. 
Katarzyna Guzior
Lider Programu 
 

718716