Scenariusz zajęć rewalidacyjnych usprawniających motorykę dużą i umiejętności językowe dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - klasa 1 SP
Treść
Temat zajęć: Ubieramy się odpowiednio do pogody!
Cele:
- rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego,
- określanie konsekwencji nieodpowiedniego stroju,
- doskonalenie techniki czytania i wypowiadania się na określony temat,
- rozwijanie umiejętności rozumienia zjawisk atmosferycznych,
- wzmacnianie mięśni oddechowych,
- rozróżnianie dźwięków i identyfikowanie ich z określonymi sytuacjami i zjawiskami,
- motywowanie do dbania o zdrowie.
Czas trwania zajęć: 60 minut
Metody i techniki pracy:
- pokaz multimedialny,
- metoda działań praktycznych,
- burza mózgów.
Formy pracy:
- praca indywidualna z zasobem cyfrowym.
Zastosowane pomoce dydaktyczne: termometry, ilustracje przedstawiające zjawiska pogody (burza, deszcz,śnieg, grad), elementy garderoby, karty pracy, biała kartka A3, klej, nożyczki, wycinki z kolorowych gazet (spódnice, bluzki, spodnie, kapelusze, buty, szablony postaci dziewczynek i chłopców), komputer z dostępem do internetu, tablica interaktywna.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Wprowadzenie - rozmowa z uczennicą na temat aktualnej pory roku i pogody. Odczytanie temperatury z termometrów znajdujących się za oknem i w sali. Oglądanie ilustracji przedstawiających zjawiska atmosferyczne – wybór tych, które występują latem (ilustracje przygotowane przez nauczyciela ze strony https://pixabay.com/pl/images/search/zjawiska%20atmosferyczne%20/).
2. Cześć właściwa – Co kojarzy nam się z latem? - dyskusja, wybór odpowiednich określeń zapisanych na tablicy multimedialnej. Przykładowe określenia:
WAKACJE OBOWIĄZKI WYJAZDY JESIEŃ SŁOŃCE SANKI ZABAWA LIŚCIE SZKOŁA LODY IGLOO PLAŻA WĘDRÓWKI ZAWILCE ŚNIEG
3. Ćwiczenia oddechowe – wiatraczek. Polecenie dla uczennicy: Weź wdech i dmuchaj na wiatrak długo i powoli. Obserwuj jego ruchy.
4. Zadania typu: PRAWDA/FAŁSZ. Zadaniem uczennicy jest ustalenie, czy prezentowane zdanie jest prawdziwe. Podczas ćwiczenia doskonalimy umiejętność głośnego i wyraźnego czytania.
https://wordwall.net/pl/resource/2957580/lato-zdania-prawda-fa%C5%82sz,
https://wordwall.net/pl/resource/2954864/lato
5. Dyskusja - Jak ubierać się latem? Jakie mogą być konsekwencje nieodpowiedniego stroju? Wybór elementów letniej garderoby oraz krótkie uzasadnienie, dlaczego właśnie ten strój nadaje się na upalne dni. Prezentowanie stroju, pozowanie do zdjęć, z których na kolejnych zajęciach będzie robiony kolaż lub interaktywna kartka z podróży). Zaznaczenie, że sposób ubierania zależy od temperatury, jaką wskazuje termometr.
6. Zabawy z muzyką usprawniające motorykę dużą. Próba odtworzenie choreografii zespołu muzycznego MY3 pt. „Wakacyjne reggae” https://www.youtube.com/watch?v=oJcGm8FzCP0 .
Cały utwór na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=Fkay6ge6sts .
7. Zabawa z wycinkami z kolorowych gazet ( spódnice, bluzki, spodnie, kapelusze, buty, szablon postaci dziewczynek i chłopców). Zadaniem dziecka jest dopasowanie odpowiedniego stroju do jednej z trzech okazji:
- urodziny kolegi , przyjęcie w ogrodzie,
- mecz piłki nożnej, stadion sportowy,
- zakończenie roku szkolnego, szkolna aula.
8. Ćwiczenia słuchowe – odgłosy przyrody. Dziecko rozpoznaje odgłosy morza, wiatru, wodospadu https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8 .
9. Zakończenie – zabawa ruchowa „Letnia wyprawa” – dziecko naśladuje ruchy nauczyciela: „wspinamy się wysoko” (kolana unosimy wysoko w górę), „zbiegamy z góry” (biegniemy swobodnie truchcikiem), „oddychamy czystym powietrzem”(zatrzymujemy się i bierzemy głębokie wdechy), „oglądamy piękne widoki” (rozglądamy się i udajemy, że trzymamy w dłoniach lornetkę), „machamy znajomym, których spotykamy w górach”.