Scenariusz zajęć rewalidacyjnych z wykorzystaniem narzędzi TIK w ramach realizacji programu „Aktywna tablica” dla uczennicy z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim (klasa1)
Treść
Temat zajęć: Majowe święta
Prowadzący: Aneta Juruś
Cele:
- doskonalenie umiejętności mówienia, czytania i pisania,
- kształtowanie poczucia tożsamości narodowej,
- rozwijanie zainteresowań symbolami narodowymi,
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- pobudzanie aktywności twórczej,
- rozwijanie sprawności grafomotorycznych,
- wdrażanie do pracy z tablica interaktywną.
Czas trwania zajęć: 60 minut
Metody i techniki pracy:
- pokaz multimedialny
- metoda działań praktycznych
- burza mózgów
- dyskusja
Formy pracy:
- praca indywidualna z zasobem cyfrowym
Zastosowane pomoce dydaktyczne: tablica interaktywna, komputer, mapa Polski, godło, flaga, przybory szkolne (klej, nożyczki, kredki).
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Wprowadzenie: https://www.youtube.com/watch?v=unHcNIG20mM -wysłuchanie piosenki pod tutułem „To jest mój DOM”. Dyskusja na temat tekstu: O czym śpiewają wokalistki zespołu? Jakie symbole narodowe pojawiają się w teledysku? Nauczyciel wyjaśnia, że tematem piosenki jest przywiązanie do kraju rodzinnego, a miesiąc maj jest szczególnym miesiącem w historii Polski - w pierwszych dniach maja obchodzone są ważne święta: Święto Pracy, Święto Flagi i Święto Narodowe Trzeciego Maja. Są to dni wolne od pracy i nauki.
2. Cześć właściwa - przedstawienie informacji na temat polskich symboli narodowych https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A.
3. Wysłuchanie pierwszej zwrotki hymnu narodowego https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ – rozmowa na temat okoliczności, w których Polacy go śpiewają. Oglądanie na tablicy interaktywnej fragmentów obchodów świąt majowych. Dyskusja na temat obejrzanych filmów. Nauczyciel przedstawia podstawowe informacje dotyczące flagi, hymnu i godła. https://www.youtube.com/watch?v=AMi7DWaQsVk
https://www.youtube.com/watch?v=M8Pkco0O38c
4. Uzupełnienie karty pracy – mapa Polski (wycinanka), kontury Polski – praca z plasteliną.
5. Ćwiczenia utrwalające słownictwo z lekcji:
- odnajdywanie słów w w diagramie https://wordwall.net/pl/resource/1858527/%C5%9Bwi%C4%99ta-majowe-znajd%C5%BA-s%C5%82owo,
– anagram wordwall https://wordwall.net/pl/resource/1858527/%C5%9Bwi%C4%99ta-majowe-znajd%C5%BA-s%C5%82owo,
- dopasowywanie daty do nazwy święta https://learningapps.org/12121044
- wykreślanka: https://learningapps.org/19504748,
- grupowanie świąt: https://learningapps.org/11442202.
6. Wykonanie pracy plastycznej z przygotowanych i powycinanych elementów: - biało-czerwony kotylion https://www.youtube.com/watch?v=-5Rp51gqJDA
7. Podsumowanie – zadanie „Święta majowe” https://wordwall.net/pl/resource/15403121/historia/%c5%9bwi%c4%99ta-majowe
oraz interaktywne puzzle https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=08cca04a99bd
8. Zakończenie - zabawa „Emotki”, dziecko rzuca kostką przedstawiającą „emotki pozytywne” i mówi, z jakim uczuciem kończy zajęcia.