Wakacje w Polsce - Scenariusz zajęć rewalidacyjnych z wykorzystaniem narzędzi TIK
Treść
Temat zajęć: Wakacje w Polsce
Prowadzący: Aneta Juruś
Cele:
- rozwijanie umiejętności planowania i tworzenia planu i listy niezbędnych rzeczy,
- odkrywanie potencjału przyrodniczego swojej okolicy i kraju,
- wdrażanie do pracy z aplikacją Google Maps,
- utrwalanie umiejętności czytania mapy miasta,
- zdobywanie informacji z rożnych źródeł,
- uzasadnianie swoich wyborów,
- rozwijanie słownictwa.
Metody i techniki pracy: metoda zajęć praktycznych, pokaz, metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy, metoda sytuacyjna, gry dydaktyczne, dyskusja.
Środki dydaktyczne: tablica multimedialna, atlasy, mapy, przewodniki turystyczne, komputer z dostępem do Internetu, karta pracy z rebusem.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Wprowadzenie - po przywitaniu się z uczniem, nauczyciel wyjmuje z pudelka wakacyjne rekwizyty: kapelusz, okulary, mapy, zabawkowy samochodzik. Zadaniem ucznia jest odgadnięcie tematu zajęć. Podpowiedź stanowi rebus zaprezentowany na ekranie tablicy interaktywnej. Hasło: Wakacje w Polsce. Nauczyciel pyta, czy miejscowość, w której znajduje się szkoła, jest regionem atrakcyjnym dla turystów. Uczeń odpowiada na pytanie, nauczyciel komentuje odpowiedzi, następnie zastanawia się, jakie inne miejsca w okolicy mogą być szczególnie interesujące.
2. Cześć właściwa – zapoznanie ucznia z blogami turystycznymi w celu zdobycia informacji o ciekawych miejscach i zabytkach znajdujących się w naszym kraju. W tym celu uczeń korzysta z następujących stron internetowych: https://polskapogodzinach.pl/, http://zbierajsie.pl/, https://gdziesakasperki.pl/, http://tropimyprzygody.pl/, http://www.glodnyswiata.pl/,
Nauczyciel opowiada również o walorach kulturowych Biecza, Gorlic, Folusza, Trzcinicy i Jasła. Prezentuje usługę Google Maps. Zadaniem ucznia jest opracowanie ciekawej trasy kilkudniowej wycieczki. Należny podać atrakcje turystyczne, które zostaną w ramach wycieczki zwiedzone oraz dni i godziny otwarcia obiektów turystycznych, posiłki, miejsca noclegów, środki transportu, liczbę uczestników wycieczki. Program wycieczki musi być możliwy do zrealizowania. Uczeń może korzystać z mapy ściennej, przewodników turystycznych, atlasów geograficznych oraz przykładowego plany pięciodniowej wycieczki nad morze. Po ustaleniu dokładnej trasy wyprawy, nauczyciel wspólnie z uczniem sprawdza rodzaje połączeń komunikacyjnych i ceny biletów.
3. Zakończenie - zapisanie listy rzeczy koniecznych podczas wakacyjnego wyjazdu oraz szczegółowego planu wycieczki wzbogaconego o grafikę https://pixabay.com/pl/ (internetowy bank darmowych zdjęć) lub https://pl.freepik.com
Ewaluacja - uczeń ocenia atrakcyjność zajęć i swoje zaangażowanie za pomocą metody „niedokończonych zdań”:
- podczas dzisiejszych zajęć nauczyłem się…
- najbardziej podobało mi się…
- najtrudniejsze dla mnie było…
Zaprezentowany sposób przeprowadzenia zajęć pozwala wzmocnić motywację wewnętrzną ucznia, zachęca do samodzielnego poszukiwania wiedzy i stosowania w tym cele technologii cyfrowych. Uczenie poprzez działanie jest najbardziej efektywne, daje radość, poszerza zainteresowania i wyzwala kreatywność.